Afsætning (Marketing) , 0-B

Til Søgning
Pris: DKK 1.400,00

Om faget

Afsætning 0-B (Marketing) er et casebaseret fag, hvor virksomheden og dens marketingstrategi er i centrum. Casebaseret betyder, at du afprøver fagets teori ved hjælp af cases med problemstillinger fra eksisterende virksomheder.

Navnet “Afsætning” (kortform af “Afsætningsøkonomi”) er en ældre betegnelse for det, vi i dag kalder ”Marketing”.

De fleste forbinder marketing med reklamer og andre former for markedsføring, men marketing handler også om virksomhedens forretningsstrategi og alle de aktiviteter, der retter sig mod kunden. En vigtig del af marketingfaget beskæftiger sig menneskers behov og adfærd, og derfor er faget tæt knyttet til sociologi og psykologi.

Hvad kan du bruge faget til?
Marketingfaget giver dig en bred viden om bl.a. strategi, kommunikation og adfærd, som du kan bruge på en lang række uddannelser og i dit senere arbejdsliv i en hvilken som helst type virksomhed.

Faget giver et særligt godt afsæt til de merkantile uddannelser inden for handel, markedsføring og økonomi (”businessuddannelser”), men faget er også relevant for videregående uddannelser inden for sociologi og psykologi, hvor studier af menneskers behov og adfærd er i centrum.

Hvad lærer du?
Helt grundlæggende gør faget dig dygtigere til at identificere og finde løsninger på virksomheders marketingstrategiske udfordringer. I faget får du mulighed for at anvende teori om bl.a. strategi, forbrugeradfærd og konkurrenceforhold i en række cases om små og store virksomheder.Du kommer bl.a. til at arbejde med følgende emner:

- Markedsanalyse
- Forretningsmodeller
- Konkurrenceforhold
- Kundesegmentering og målgruppevalg
- Marketingstrategi


Adgangskrav

Du kan blive optaget et år efter, at du har afsluttet folkeskolens 9. eller 10. klasse.